Ułatwienia dostępu

  • logo pk
  • logo ath
  • logo cisco
  • logo wsl
  • logo wirtlab
  • logo fca
  • synthos
  • synthos
  • proginfo logo

Materiały dla uczniów zdających egzamin maturalny z biologii - część III

Część III

Zadania polegające na porównywaniu cech, obiektów, struktur, organizmów.

Polecenia w tej grupie zadań mogą dotyczyć:

  1. dokonania porównania z podaniem cechy różniącej
  2. znalezienia podobieństw
  3. określenia różnicy i podobieństwa jednocześnie

Materiałem źródłowym do porównań są:

  1. rysunki
  2. schematy
  3. wykresy
  4. własne wiadomości

Głównym wymaganiem przy udzielaniu odpowiedzi jest precyzja, trafność, udzielanie odpowiedzi na temat czyli informowanie czym różni się „ coś od czegoś „, co ma ( lub nie ma ) wskazany w poleceniu obiekt lub co wyraźnie go odróżnia od innych obiektów wskazanych w poleceniu.

Przykładowe zadania

biol07.jpg

 Przykłady poprawnej odpowiedzi:

  1. U osoby chorej następuje zmniejszenie liczby limfocytów T
  2. U osoby chorej następuje wzrost poziomu limfocytów supresorowych.

biol08.jpg

Przykłady poprawnej odpowiedzi:

  1. W skórce okrywającej liścia występują aparaty szparkowe.
  2. Skórka pędu nie posiada włośników, które występują w skórce korzenia.

biol09.jpg

Przykład prawidłowej odpowiedzi:

  1. Obie rośliny mają zarodnie umieszczone w szczytowych częściach pędu.  

biol10.jpg
Wymień cechę budowy różniącą te tkanki.

Przykład poprawnej odpowiedzi:

  1. Kolenchyma - żywa, ściana komórkowa nie zawiera ligniny
  2. Sklerenchyma – martwa, ściana komórkowa zawiera ligninę 

biol11.jpg

Przykładowe poprawne odpowiedzi:

  1. Bardziej spłaszczona klatka piersiowa
  2. Inne ( esowate ) wygięcie kręgosłupa
  3. Mniejsze łopatki.
  4. Krótsze kończyny górne.
  5. Mniejsze kości biodrowe.
  6. Większa mózgoczaszka 


Teraz przejdę do omówienia zadań , które polegają na odczytywaniu informacji bezpośrednio z tekstu, tabeli, rysunku czy wykresu. Zadania te sprawdzają umiejętność czytania ze zrozumieniem i analizowania informacji przedstawionych w różnej formie., z których należy następnie wypisać konkretne wielkości lub informacje.

Przykładowe zadania

biol12.jpg

 Poprawne odpowiedzi:

Kolejność wpisów :
Niski, glukagon; wysoki, insulina

biol13.jpg

Poprawna odpowiedź:

Między I i II okresem

Techniki inżynierii genetycznej są stosowane w wielu badaniach naukowych i w procesach o znaczeniu praktycznym, takich jak np. wytwarzanie cennych dla medycyny substancji oraz w terapii genowej. Przykładem takich substancji są: insulina ludzka, stanowiąca lek dla chorych na cukrzycę lub hormon wzrostu, używany w leczeniu karłowatości. Techniki te są również wykorzystywane do otrzymywania organizmów transgenicznych.

Na podstawie analizy tekstu wymień trzy możliwości zastosowania technik inżynierii genetycznej.

Przykład prawidłowej odpowiedzi:

  1. Wytwarzanie insuliny
  2. Stosowanie terapii genowej
  3. Tworzenie organizmów transgenicznych.

biol14.jpg

Poprawna odpowiedź:

B

Oferta edukacyjna

Projekt: Narodowy program rozwoju czytelnictwa 2.0nprcz logotyp podstawowy rgb

Projekt: Europejskie praktyki
kluczem do sukcesu zawodowego
FERS RP UE RGB 1a

Projekt: Międzynarodowe doświadczenie
drogą do kariery zawodowej
FERS RP UE RGB 1a

Projekt: Centrum Kompetencji Zawodowych - etap II
ckz logo ETAP 2

Projekt: Centrum Kompetencji Zawodowychckz logo ozety

Projekt: Erasmus+ erasmus plus logo

Projekt: Małopolska Chmura Edukacyjnalogo chmura s mche

Ozety na Facebooku

ue baner2

rkuiz ckp ue 2018

promocja-zdrowia-2012

 
HPV 300x250px

Konkursy

Wyszukiwarka

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
©2024 PCKTiB w Oświęcimiu